Pukkelpop zet 'blauwe' ambities verder

Na backstagemateriaal in 2015, containers in 2016 en 2018, het hoofdpodium in 2017, decoratieve containers in 2019 en 2022 en units voor de backstage in 2023 worden ook voor de Pukkelpop-editie van dit jaar opnieuw containers via de waterweg naar de festivalweide vervoerd. Het initiatief sluit naadloos aan bij de vergroening van het festival, dat eerder al communiceerde dat het dit jaar als eerste grote Belgische festival Blauwe Diesel 100 gebruikt voor al zijn generatoren, heftrucks en terreinbuggy’s.

Pukkelpop onderneemt heel wat initiatieven om de ecologische voetafdruk van het festival te verkleinen en het milieubewustzijn te vergroten: “Al bijna 10 jaar maakt deze samenwerking deel uit van ons duurzaamheidsprogramma. Containers en materialen die we via de binnenvaart vervoeren, houden een twintigtal vrachtwagenritten van de baan. Dat is toch niet niks en tegelijk is het een signaal dat we nog altijd erg waardevol vinden om uit te dragen als festival”, zegt Frederik Luyten, woordvoerder van Pukkelpop. 

De containers werden in Antwerpen via kaai 524 van Euroports op het binnenschip geladen en vervolgens naar Haven Genk gevaren met 35 containers aan boord. Enkel de ‘last mile’ dient nog overbrugd te worden met wegvervoer: “We zijn heel tevreden dat Pukkelpop als één van de grootse muziekfestivals in België ook dit jaar voor de waterweg kiest om een deel van de transporten naar Kiewit uit te voeren. Dit partnership toont aan dat vervoer via het water een duurzaam en efficiënt alternatief is voor het wegvervoer” vertelt Heike Ulburghs, General Manager van Haven Genk.

MODAL SHIFT VEREIST MENTAL SHIFT
Om Vlaanderen leefbaar te houden op het vlak van mobiliteit en luchtkwaliteit zet de Vlaamse overheid al jaren in op een modal shift van de weg naar de waterweg: meer vervoer via het water, minder vervoer via de weg. Dat gebeurt niet enkel door te investeren in de waterweg, maar ook door het faciliteren en bewerkstelligen van een mental shift. De samenwerking met Pukkelpop is er dan ook vooral op gericht om bedrijven bewust te maken van de voordelen en mogelijkheden van de waterwegen. “Initiatieven zoals deze vergroten de bekendheid van de waterweg onder ondernemers en benadrukken de mogelijkheden van vervoer via water”, zegt de uittredend Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Bovendien is het Pukkelpopverhaal een mooi voorbeeld van co-mobiliteit: binnenvaart gecombineerd met een kort voor- of natransport via de weg. Het zien van deze mogelijkheden is de eerste stap, ze benutten is de tweede.”

OOK BINNENVAART VAART WEL OP BLAUWE DIESEL
De Vlaamse Waterweg nv hoopt bovendien om volgend jaar verder aan te kunnen sluiten bij Pukkelpops blauwe initiatief. Ook binnenvaartschepen hebben namelijk al succesvol geëxperimenteerd met HVO (HydrotreatedVegetable Oil). “Samen met de binnenvaartsector willen we de krachten bundelen om zo meer binnenvaartondernemers te stimuleren om te vergroenen” vertelt Koen Anciaux, voorzitter raad van bestuur van De Vlaamse Waterweg nv. Deze vergroeningsambitie kadert binnen de Vlaamse Green Deal Binnenvaart, een participatief traject waarbij samen met de sector invulling wordt gegeven aan de ambitie om tegen 2050 een emissievrije binnenvaart te realiseren. “Een van de manieren om op korte termijn emissies gedeeltelijk te reduceren is varen op HVO maar er zijn nog heel wat andere alternatieven voor fossiele brandstoffen.” 

Meer informatie hierover vind je op de website van de Green Deal Binnenvaart.